Thursday, October 29, 2009

Pengorbanan Sang Suami

Dah lama aku tak hantar post ke blog aku ni sejak aku mula bergelar "ibu mengandung" ni. Balik dari sekolah, hanya tilam dan bantal je yang ku cari. Dari sekolah lagi otak ni dah melayang ke rumah. Nak balik cepat je. Badan rasa letih teramat-amat.

Buat masa ni aku masih mengalami alahan. Sehingga kini aku tak bisa memasak seperti biasa. Cium bau dapur pun aku dah loya. Apatah lagi nak buka peti ais. Lagi la tak boleh. Kawasan dapur tu dah menjadi kawasan larangan bagi aku buat masa ni. Tah la sampai bila. Aku harap tak lama, rindu nak masak macam dulu untuk abang.

Bab makanan, abang tak cerewet. Dalam keadaan aku yang macam ni, pandai abang cari makanan sendiri. Balik je dari keje mesti ada apa2 yang abang bawak balik. Tak pun, malam abang ajak keluar makan. Buat masa ni, selera makan aku masih tak ader. Kekadang aku minum jer, sambil temankan abang makan.

Teringat kisah 2-3 hari sudah... Teman abang pegi makan. Yang aku tahu kedai tu ada air biasa-biasa je. Jus buah takder. Masa dalam kereta, aku dah start bagitau abang. Then abang tanya, nak minum air apa. Tetiba je otak aku ni teringat kat 'air kelapa'. Abang kata, kita pegi Bidor cari air kelapa, pastu datang kedai ni makan ye. Aku ikut jer. Pegi Bidor semata-mata beli air kelapa then patah balik ke Sungkai pegi makan. Aku tanya abang.. Abang jawap.. Abang sanggup berkorban asalkan aku happy... Syahdu.. Mengalir air mata aku..

Dalam keadaan aku yang tak berapa Ok ni, mujurlah abang memahami. Banyak kerja-kerja rumah yang dulunya rutin harian aku, kini diambil alih oleh abang. Cuma bab nak iron baju tu, kena buat sendiri sebab abang x expert sangat bab-bab iron baju nih. Kalau basuh, sidai dan lipat tu, dah terror dah. Cuma masak tu, harap kedai jugak la..

Balik keje, rehat kejap, abang terus buat keje rumah yang belum aku settlekan. Kiranya aku buat separuh, then abang continue. Kadang-kadang aku dah tak larat sangat, semuanya abang buat sorang, sedangkan aku sedap baring dan peluk bantal.

Hobi utama aku sejak mengandung ni.. Tido... Tu je la keje aku hari2. Balik sekolah je, tido..

Apa yang dapat aku lihat, abang banyak berubah dan berkorban sejak aku mula hamil ni. Abang ni sebenarnya cepat nak marah. Sejak aku hamil ni, abang kini aku lihat banyak bersabar dan bertenang dalam melayan karenah aku dan menguruskan rumah tangga.

No comments:

Aidilfitri 2009

Blog Widget by LinkWithin