Tuesday, October 20, 2009

Morning Sickness + M A L A S

Hari Ahad (18 Okt 2009), seharian aku pening-pening lalat. Bangun pagi tu, kepala rasa berat sangat. Aku kuatkan semangat ajak abang pergi pasar beli barang basah coz stok dalam fridge dah nak empty. Perut pedih sangat sebab tak makan apa pun then pas mandi dah muntah teruk.

Sampai pasar, singgah dulu kedai nasik lemak Mak Ngah. Pekena nasik lemak dulu. Nampak kete Megat. Oo.. Megat dan Dayah pun pegi pasar jugak. Abang calling-calling Megat ajak breakfast sekali. Diaorang minum jer. Tengah minum, Adi Kadok dan family datang. Kadok tapau jer.

Balik rumah, meriah sungguh rumah mak. Kak Ngah and family, Along and family semua ada. Aku mintak tolong suh abang simpan dulu barang-barang tu sebab kepala aku dah pening teramat p-amat. Aku masuk bilik, gedebum. Malas sungguh rasanya nak buat keje hari ni. Lantak ler, diaorang kan ader. Biar la diaorang masak tengah hari ni. Aku pun cuba melelapkan mata. Akhirnya aku tertidur, aku tak sedar pun bila masa aku tertidur.

Aku terjaga dari tidur, tercium bau ketam goreng. Kalau dulu, teramatlah wangi bau ketam goreng tu, sekarang ni aku cepat-cepat tutup hidung dengan bantal. Tak tahan sangat bau dia. Aku dengar Alang panggil aku makan tengah hari. Aku tak mampu nak bangun. Tekak aku ni loya jer. Cium bau pun dah loya, inikan pulak nak makan.

Akhirnya aku bangun jugak, masa tu Alang dah sibuk-sibuk mengemas. Dia nak balik KL dah. Alang balik dari hari Rabu sebab nak jaga mak. Diaorang sibuk-sibuk kemas barang mak. Abang bagitau, nak hantar mak ke rumah Abang Ngah. Ye tak ye jugak. Takder orang nak jaga mak sepenuh masa. Kalau kat rumah Abang Ngah, Kak Ngah ada. Kak Ngah tak keje. Dalam larat tak larat tu, aku tolong jugak la diaorang kemas barang mak..

Lepas tu, abang terus bawak aku ke Hospital Slim River. Abang cakap itu je yang terbaik untuk saya. Sebab badan saya dah kekurangan air, muka dah pucat. Sampai Hospital Slim river diaorang amik darah, then rest la dekat sejam kat Wad pemerhatian tu. Then, nurse tu suruh naik tingkat 3, jumpa doktor O&G kat Dewan Bersalin.

Sampai bilik tu, doktor tak sampai lagi. Nurse tu suruh baring dulu kat katil. Then doktor sampai, nurse tu cakap something pada doktor tu. Then nurse tu suruh pakai kain yang di sediakan. Doktor tu cakap nak scan. Ni la pengalaman pertama aku di scan.

Doktor tu tunjuk screen kat aku, doktor cakap tak nampak apa sangat lagi. Nampak karung kecil yang bulat jer sebab baru 6 minggu. Doktor bagi tau.. Your little baby just 15mm (1.5cm).

Kandungan saya ok, x masalah. Doktor bagi appoiment dengan pakar O&G dan description ubat.
Doktor tu bagi ubat tahan muntah and antibiotik.
.
Dekat sekolah.. Kak Mazlina kata, ubat tahan muntah ada side effect pada baby. Aku dah bercelaru, nak makan ke tak. Tapi wat masa nih aku stop dulu ubat tu sebab aku rasa aku dah boleh makan macam biasa. Cuma kena makan sikit, tapi kerap...

Hari ni, badan aku ting tong lagi... Ya Allah, kuatkan la hamba mu ini...

No comments:

Aidilfitri 2009

Blog Widget by LinkWithin