Monday, October 12, 2009

Dulu dan sekarang...

Dulu sebelum tau 'sayang' saya ni dah ader.. Ok jer... Kandungan saya dah masuk 5 minggu..

Alahan kian mula saya terasa... Pagi-pagi jer sure morning sickness... Dulu kalau saya terjaga dari tidur, saya boleh terus bangun jer... Skang dah berubah... Saya terpaksa rehat sekejap, baru boleh bangun, kalau tidak... Lagi teruk...

Dulu, pepagi nak ke sekolah, saya x on aircond dalam kereta. Saya lebih suka open air. sekarang tidak lagi. Saya terpaksa on aircond dalam kereta sebab saya tak tahan dengan bau jalan.. Sejuk sangat, tapi saya terpaksa.. Kalau tak... Tak sampai sekolah la saya...

Dulu dalam kereta hanya ader air mineral.. Sekarang dalam kereta saya siap ada asam dan gula-gula yang masam.. Tekak saya ni tak menentu.. Pagi tadi sepanjang perjalana saya ke sekolah, saya terpaksa makan buah epal... Kalau tak... Tak tau la nak cakap... Maunya berhenti tepi jalan banyak kali..

Dulu, saya suka sangat kelas PJPK waktu pagi, happy jer kelas tu. Saya boleh bersenam dan beriadah dengan anak-anak didik saya.. Kini, saya hanya mampu duduk kat tepi padang... Kepala saya pening...

Pagi tadi dekat bilik guru, Linda tanya.. Akak ok ke...
Saya jawap ok...
Linda tanya... Memang ok or buat-buat ok...
Saya jawap.. Buat-buat ok...

Saya perlu kuatkan semangat.. Saya tak boleh mengalah saat-saat peperiksaan akhir tahun dah nak hampir ni.. Saya kuatkan semangat demi anak-anak didik saya...

Walau apa jua, satu jer.. Hidup ini ada cabaran, ada halangan. Kita nak sesuatu, kita perlu berusaha, dan kadang kala kita perlu berkorban... Allah sentiasa menguji umatnya...


SEBAGAI RENUNGAN BERSAMA...

SURAH AL `ALAQ (SEGUMPAL DARAH)

Surat Al `Alaq terdiri atas 19 ayat, termasuk golongan surat-surat Makkiyah. Ayat 1 sampai dengan 5 dari surat ini adalah ayat-ayat Al Qur`an yang pertama sekali diturunkan, yaitu di waktu Nabi Muhammad s.a.w. berkhalwat di gua Hira`.

Surat ini dinamai `Al `Alaq` (segumpal darah), diambil dari perkataan `Alaq` yang terdapat pada ayat 2 surat ini. Surat ini dinamai juga dengan `Iqra` atau `Al Qalam`.

Pokok-pokok isinya :

Perintah membaca Al Qur`an; manusia dijadikan dari segumpal darah; Allah menjadikan kalam sebagai alat mengembangkan pengetahuan; manusia bertindak melampaui batas karena merasa dirinya serba cukup; ancaman Allah terhadap orang-orang kafir yang menghalang-halangi kaum muslimin melaksanakan perintah-Nya.

AL `ALAQ (SEGUMPAL DARAH)
SURAT KE 96 : 19 ayat.

No comments:

Aidilfitri 2009

Blog Widget by LinkWithin