Saturday, September 12, 2009

Semangat Raya : Pasang Panjut @ Pelita Keliling Rumah

semalam, sebelum pergi ke Kampar untuk ganti part dalam keretaku, aku sempat singgah Langkap kejap. Asalnya nak beli tupperware nak letak kuih tart gulung yang aku nak buat sabtu dan ahad ni. Bukan tupperware jer yang aku beli.. Tapi benda nih.. Nostalgia sungguh benda ni bagi aku. Tak lengkap rasanya nak raya tanpa banda nih.

Benda ni aku panggil "Panjut". Panjut tu pelita.. Pelita minyak tanah.. Tapi skang ni minyak tanah mahal, aku guna minyak diesel jer..

Malam ni, lepas berbuka. Aku dan abang memulakan projek memasang Panjut di sekelilig rumah mak mertuaku.. Baru la semangat nak raya...

Ni view kat depan rumah.. Pelita ni kami pasang kat tepi jalan lorong rumah mak.

Zoom dekat sikit, baru ler nampak... Dekat lak pelita ni dengan letterbox.. Kang terbakar lak letterbox mak mertuaku.. Letterbox ni aku jugak yang beli. Aku ganti letterbox lama yang dah pecah..

Ni pelita yang dipasang dekat-dekat dengan rumah. Betul-betul depan rumah ni taw.

Cahaya dari "Panjut" yang aku dan abang pasang malam ni. Seronok sangat tengok keliling rumah berseri dengan cahaya Panjut.. Tak sabar rasanya nak tunggu raya.

No comments:

Aidilfitri 2009

Blog Widget by LinkWithin