Saturday, September 19, 2009

Aidilfitri Yang Amat Sepi dan Sayu

Hari ni hari melemang atau hari memasak. Aidilfitri kali ini adalah kali pertama aku sambut sebagai seorang anak, seorang isteri dan seorang menantu. Tahun ini aku beraya di rumah mertua. Ketika aku mencoretkan sesuatu ke sini, aku sedang mendengar lagu "Dari Jauh Ku Pohon Maaf"..

"Rindu hati ini, inginku kembali, kepada ayah bonda dan saudara"

Sedihnya aku dengar.. Rasa nak jer aku terbang ke Tapah sekarang. Kali pertama aku beraya tanpa keluarga sendiri disisi. Aku tak kisah tak raya dengan family sendiri. Tapi yang aku sedih kat sini sunyi sangat. Macam esok tak der apa-apa yang berlaku. Macam esok bukan raya. Pagi tadi abang long dan kak long datang tolong aku masak. Kemudian diaorang balik. Rumah diaorang dekat-dekat sini jer. Kak Lang raya kedua baru balik sini, dia raya kat Seremban dulu. Yang aku musykil Abang Ngah dan Kak Zila. Duduk dekat-dekat sini jugak. Dekat-dekat nak raya ni, dengan mak tak sihat, langsung tak jenguk pun. Esok dah nak raya. Kalau turn mereka raya kat rumah Kak Zila sekalipun, rumah family Kak Zila dekat-dekat sini jugak. Tu la yang aku pelik perangai ipar dan biras ku ini. Aku bukan apa, kesian kat mak ler.

Esok tak tau ler. Kalau esok pun diaorang tak datang, memang teruk ler diaorang nih...

Bagi aku, tahun ni ler Aidilfitri yang paling sepi dan sayu buat aku. Moga esok kesedihan aku ini akan terubat..

No comments:

Aidilfitri 2009

Blog Widget by LinkWithin