Thursday, April 15, 2010

Preggy Update : MGTT

MGTT ?? Apa tu... MGTT tu istilah kat klinik... MGTT tu test untuk check ada kencing manis semasa hamil atau tidak.. Kalau orang kampung, dia panggil "Minum Air Gula".

Ni kali kedua aku terpaksa buat ujian MGTT.. Semasa kandunganku berusia 20 minggu, aku diarahkan jalani ujian ini sebab berat badan aku naik secara mendadak.. Syukur, result dia normal. Aku ingat dah tak perlu lagi la jalani ujian ni coz doktor x suruh repeat pun...

Masa check-up 7 April.. Nurse tu selak la buku aku, then jumpa doktor tulis "MGTT 28 Week". Nurse tu tanya mana keputusan MGTT masa 28 minggu.. Aku jawap le, nurse x suruh pun g test MGTT masa 28 minggu.. Then nurse tu kata, nanti dia akan confirmkan balik. Apa-apa hal da akan call..

Aku pelik, sebelum ni tak der pun. Lepas abis check-up pada 7 April tu, aku terus jumpa Kak Fatin, JM yang selalunya check aku.. Kak Fatin sekarang ni sedang cuti bersalin. Rumah dia dalam klinik tu jugak. Jadi aku pegi la menziarah dia.. Aku ceritakan perkara ni pada kak Fatin. Kak Fatin kata, sebelum ni memang tak ada doktor tulis.. Mabye doktor baru tulis masa aku jumpa doktor untuk scan baby kali kedua masa usia kandunganku 28 minggu. Kak Fatin kata, nak senang kerja, pergi jer wat test tu minggu depan (13 April).

Petang 7 April.. Nurse tu call aku dah suruh datang ke KK Chenderong Balai untuk test MGTT pada 13 April.. Hurmm.. Kena jugak... Ingat tak payah dah... Nak tak nak, terpaksa pergi.. X per la, ikut je apa nurse dengan doktor cakap.. Semuanya demi kebaikan aku dan "Baby D"..

Prosedur MGTT :

  1. Malam sebelum test MGTT kena puasa (pukul 10 malam mula puasa)
  2. Pukul 8.00am, ambil darah kali pertama.
  3. Kemudian minum air gula satu gelas.
  4. Selepas 2 jam kena ambil darah kali kedua.
Result dia.. Kena tunggu check-up yang akan datang pada 21 April 2010...

No comments:

Aidilfitri 2009

Blog Widget by LinkWithin