Friday, April 2, 2010

Preggy Update : Kaki kejang dan sakit

Sebenarnya bermula 29 March, lepas aku naik ke Bilik Seni, aku dah mula rasa kaki aku sakit dan lenguh-lenguh. Aku fikir mayb kaki aku lenguh. 30 March aku ke sekolah dan mengajar seperti biasa walaupun kakiku masih sakit. Hari Selasa, jadual waktu mengajarku agak lapang berbanding dari hari lain, jadi aku banyak bergerak untuk menyelesaikan tugas-tugas yang berkaitan dengan pentadbiran. Kebetulan petang 30 March tu aku ada Mesyuarat Panitia Pendidikan Seni Visual Daerah Hilir Perak di SMK Raja Muda Musa. Kena buat analisis SPM 3 tahun (2007 - 2009) untuk mensyuarat tu, jadi aku lagi banyak bergerak.

Kemudian aku ke SMK Raja Muda Musa.. Sewaktu naik tangga ke Bilik Gerakan. terasa teramat-amat sakit kakiku. Perit sungguh rasanya. Sampai di bilik gerakan, aku duduk sambil mengurut=ngurut kaki ku... Apa yang aku fikirkan, cepat la mesyuarat ni berakhir.. Waktu turun dari tangga begitu juga aku rasakan.. Sakit yang teramat-amat..

Sampai di rumah, dah pukul 6.30 petang.. Abang dah sampai rumah masa tu.. Aku masih mampu berjalan masuk ke rumah. Aku mengadu pada abang.. Kaki ku perit.. Sakit sangat-sangat.. Abang tanya, nak pergi hospital @ klinik ker? Aku kata, x payah. Aku bagitau abang hari ni aku banyak berjalan, sebab tu kaki aku sakit. Abang urut kaki aku... Rasa kurang sikit sakitnya lepas abang urut..

Pagi 31 March.. Hari ni aku bangun awal dari biasa memandangkan abang nak g interview kat Ipoh... Sewaktu bangun, aku rasakan kaki aku sakit teramat sangat.. Aku cuba gerakkan kakiku.. Tapi x terdaya.. Aku kejut abang... Aku cakap kaki aku cramp.. Nak ajak abang g hospital sekarang, kesian lak kat abang.. Dia nak g interview kerja kerajaan..

Aku decide nak duduk rumah mak sementara abang balik dari interview.. Tapi akhirnya aku ikut sekali.. Aku hanya baring dalam kereta sepanjang abang jalani ujian bertulis dan interview.. Nasib baik tak lama, dalam pukul 9.45am dah selesai.. Abis je, trus je balik Tapah dan g klinik..

Kat klinik, aku cerita la dari A sampai Z kat doktor tu.. Then doktor tu bagi la penjelasan mengenai keadaan yang aku alami. Doktor kata cramp tu di sebabkan oleh kekurangan kalsium.. Kaki sakit dan lenguh-lenguh mungkin disebabkan oleh pertambahan berat badan.. Doktor bagi ubat untuk tambah calcium.. Doktor sunggest aku minum susu high calcium.. Then masa tidur, letak bantal kat kaki... Bagi kaki tinggi sikit... Aku gtaw doktor aku x kerja hari ni, then doktor tu tanya, esok kerja ke? Aku jawap kerja, hari ni je aku x g keje sebab problem ni.. Then abang bagitau, aku jalan pun kena papah, nak bangun sendiri pun susah.. Kalau pegi sekolah besok, kena turun naik tangga, bergerak.. Doktor tu senyum.. Doktor tu kata, baik la rehat esok.. Bagi kaki tu rehat... Kalau tak rehat, sakit tu takkan berkurangan.. Akhirnya doktor bagi aku MC 2 hari (31 March dan 1 April)..

1 April 2010... April Fool... Duduk rumah, memang aku betul-betul rehat... Baring je rehatkan kaki aku nih... Alhamdulillah, dah ok sikit... Boleh bergerak sendiri tanpa bantuan abang...

2 April 2010... Alhamdulillah.. Kaki ku dah bertambah ok.. Aku boleh bergerak sendiri dengan lancar, tapi slow... Kat tangga bermasalah sikit.. Ada rasa sakit bila naik tangga...

Tak pe... Besok Sabtu.. Aku boleh rehat sepuas-puasnya...

No comments:

Aidilfitri 2009

Blog Widget by LinkWithin