Monday, May 24, 2010

37 Week Check Up

24 Mei 2010.. Seperti biasa aku g check up... Lokasi kali ni berbeza.. Biasanya aku check-up kat Klinik Desa Sungai Lampam.. Kali ni di tempat lain atas arahan nurse.. Minggu lepas nurse suruh check up dan jumpa doktor kat Klinik Kesihatan Chenderong Balai..

Hari ni, aku ke sekolah terlebih dahulu memandangkan jadual waktu mengajarku agak sedikit.. Hari ni 4 masa jer.. 2 masa PSV 4 Ikhlas (Waktu 1 dan 2) dan PSV 2 Ikhlas (Waktu 9 dan 10). Jadi aku free 6 masa hari ni dari waktu 3 hingga waktu 8. Waktu free tu la aku gunakan untuk check up di KK Chenderong Balai. Serba sedikit mengenai check up untuk minggu ke 37 :

Berat : 70.8 (turun 0.9kh dalam masa 5 hari)
BP : 110/80 (normal)
Jangka masa / tinggi rahim : 37/52, 34cm (drop 2cm dr mggu lepas)
Kaki bengkak : Dua-dua kaki dah bengkak
Albumin : NIL
Gula : Blue
HB : 12.2 (naik 1.7 dari mggu lepas) ---> lega.... mggu lepas 10.5
Gerak jantung janin : 154 by daptone

Nasihat dari doktor :
  • Semuanya ok.. Normal...
  • Doktor tanya plan nak delivery baby kat mana? Saya jawap Hospital Slim River.
  • Doktor terangkan sebab apa kaki bengkak. Doktor kata baby dah tekan salur darah, tu sebab kaki bengkak.
  • Doktor pesan, pada peringkat akhir ni, kira pergerakan bayi betul-betul. Jangan main agak jer sebab risiko kematian bagi dalam kandungan pada peringkat akhir kehamilan adalah tinggi.
  • Doktor pesan lagi, kalau baby kurang bergerak, terus je pegi hospital.. Takut baby lemas dalam kandungan..
  • Awasi jugak tanda-tanda sakit bersalin.. Ader je tanda, terus g hospital. Jangan tunggu2 lagi..

Minggu depan (38 minggu), check up kat klinik biasa...

Yang boringnya hari ni..... Mesyuarat Kewangan... Kena balik lambat... Adoiiiii...

No comments:

Aidilfitri 2009

Blog Widget by LinkWithin