Wednesday, May 5, 2010

34 Week Check Up

Hari ni 5 Mei 2010.. Macam biasa saya pegi check-up.... Kat tempat biasa iaitu Klinik Desa Sungai Lampam.. Sejak kandungan saya dah berusia 8 bulan, kena pegi check-up 2 minggu sekali.. Nanti bila kandungan dah mencecah 36 minggu, tiap minggu kena check-up...

Serba sedikit tentang check-up saya hari ni...

Berat : 69.9 (naik 0.3kg)
BP : 110/80
Jangka masa / Tinggi rahim : 34/52, 34cm (naik 2cm) --> baby membesar yer...
Jantung baby : 142 by daptone
Kaki Bengkak : Yes... Kaki kanan saya dah mula membengkak...
Albumin : NIL
Gula : Blue

Masalah :
  • Kaki kanan dah bengkak, tapi x ketara sangat. Bila balik rumah saya bagitaw abang.. Then abang tengok la kedua2 kaki saya.. Abang cakap sebelah kiri pun dah nampak sikit-sekit bengkaknya.. Oh my god...
  • Waktu pagi lepas berus gigi, jadi mcm morning sickness.. Saya muntah.. Bukan muntah apa pun.. Muntah air jer...

Nasihat dari nurse:

  • This week nurse cerita dan bagi nasihat tengtang penyusuan susu ibu.
  • Faedah-faeadah penyusuan susu ibu
  • Exclusive breast feeding
  • Breast feeding untuk ibu yang bekerja...
Kemusykilan saya juga terjawab tentang penyusuan susu ibu ni......

  • Dah masuk 34 minggu ni (trimester 3), saya agar gusar coz tak ada lagi tanda2 pengeluaran BF pada saya
  • Nurse jawap... Relax.. Just set dalam mind kita.. Kita nak susukan baby dengan apa dan sampai bila...
  • Sampai masanya nanti (lepas baby lahir), automatik akan ada, walaupun kekadang lambat.. Setiap anak yang lahir kedunia ni ada rezkinya sendiri...
Aku rasa lega.. Segala kerisauan aku selama ni dah terjawab...

No comments:

Aidilfitri 2009

Blog Widget by LinkWithin