Monday, August 31, 2009

Kisah Kari dan Kunyit

Ni kisah benar yang berlaku beberapa hari lalu. Pada mula cuti persekolahan, awal-awal lagi aku telah menyuarakan hasrat hati ku untuk balik ke rumah keluargaku beberapa hari. Abang bukanlah lelaki yang pentingkan diri sendiri, malah dia mampu berdikari sendiri. abang izinkan aku pergi. Aku bagitau abang aku nak balik 3 hari bermula hari Khamis. Aku akan pulang pada hari Sabtu. Abang izinkan.. Berat jugak hati sebenarnya nak tinggalkan abang sendirian bulan puasa nih.. Abang kata dia balik berbuka dan sahur dgn mak.. Lega le ckit hati aku.. Nak dijadikan cerita, mak mertuaku x berapa sihat. Jadi abang ambik keputusan untuk masak. Malam sabtu, abang balik ke rumah mertuanya, berbuka puasa dengan family aku. Cuti 3 ari, jadi adik bradik aku semua balik ler. Malam, lepas buka, aku pun follow le abang balik.
Aku pun bukak le peti ais nak simpan barang yang aku beli. Aku tengok ader lagi ayam yang belum digoreng, warnanya pelik sikit, bukannya warna kuning kunyit. Aku pun cium ayam tu, aku dah agak kari. Aku fikir abang wat ayam goreng berempah. Abang tengok aku pegang ayam tu, abang tanya nape x buat macam biasa kunyit tu (biasa = kunyit + garam dicampur letak dalam satu bekas)? Aku jawap ader je kunyitnye. Aku ternampak ader sudu dalam botol kari, biasanya takder. Aku tanya abang, kunyit tu abang ambil dalam botol ni ke? Abang jawap.. Ye.. Tu le kunyitnye.. Aku dah nak tergelak, tapi tahan.. Aku explain kat abang, botol tu serbuk kari. Botol kunyit yang kecik nih... Abang tersenyum.. Tu botol kunyit dan kari kat rumah mak dia sendiri... Kalau kat rumah mak aku, lagi ler x kenal agaknya..

Moral of the story : Kena letak label kat botol-botol. Kiter je taw botol tu pe isikandungannya.

No comments:

Aidilfitri 2009

Blog Widget by LinkWithin