Thursday, May 14, 2009

Balasan Satu Dirham

Fudhail bin Iyadh menuturkan bahawa seseorang bercerita padanya:

Seorang lelaki keluar dengan membawa hasil tenunan, yang dijualnya berharga satu dirham.
Dengan wang sejumlah itu ia berharap dapat membeli tepung, tetapi di tengah jalan dia melintasi
dua orang yang sedang bergaduh, seraya bertanya: "Ada apa ini?"

Seseorang mengkhabarkan: "Mereka sedang berebut satu dirham"

Lantas lelaki itupun spontan memberikan dirham hasil penjualan tenunan itu pada keduanya,
sementara ia tak punya apa pun selain dirham yang diberikan itu.

Ketika datang menjumpai isterinya, dia ceritakan tentang apa yang sudah terjadi. Kemudian sang
isteri mengumpul perkakas rumahnya, dan lelaki itu kembali berangkat menjual perkakas rumahnya itu.
Namun jualannya tidak laku dan ia hanya berjumpa dengan si pembawa ikan yang telah busuk.

Kepada si penjual ikan, lelaki itu berkata: "Engkau memikul dagangan yang tidak laku, saya pun membawa
barang yang tidak terjual. Bagaimana jika kau jual ikan itu dengan dibayar barang ini?"

Kedua sepakat dan orang itupun pulang dengan membawa ikan yang sudah berbau busuk.

"Bangunlah, masaklah ikan ini. Kita nyaris meninggal kerana kelaparan" ucap lelaki itu kepada isterinya
setiba di rumah.

Lalu sang isteri menyiang dan ketika dia membelah perut ikan itu, dia memjumpai mutiara dari perut
ikan tersebut.

Ucap isterinya: "Kanda, dari perut ikan itu keluar gumpalan yang lebih kecil dari telur ayam Ia sebesar telur
burung puyuh!"

Jawab lelaki itu: "Cuba perlihatkan padaku"

Kemudian dia saksikan adalah sesuatu yang belum pernah dilihat seumur hidupnya. Akal dan fikiran
lelaki itupun menerawang jauh.

"Ku kira ini mutiara" ucapnya kemudian pada isterinya.

Sang isteri menyahut: "Apakah kanda tahu mutu sebuah mutiara?"

Jawabnya: "Tidak, tapi saya kenal orang yang tahu mutu mutiara"

Lalu dia pun berangkat menemui pedagang mutiara. Setelah temannya menjawab salam yang diucapkannya,
lelaki itupun mengutarakan maksudnya, sambil memperlihatkan gumpalan telur itu.

"Bagaimana pendapatmu tentang mutu mutiara ini?" tanya orang itu kemudian.

Setelah temannya mengamati secara saksama dan berfikir cukup lama, ia menjawab:
"Saya hanya sanggup membayarnya empat puluh ribu dirhan. Kalau kamu setuju, saya bayar sekarang juga tetapi
kalau kamu ingin harga yang lebih mahal lagi, temuilah si fulan. Kerana dia sanggup membayar lebih tinggi dari saya"

Kemudian lelaki itu membawa mutiara tersebut kepada orang yang dimaksudkan. Setelah si pedagang melihat
dan mengakui kualiti mutiara itu, dia berkata:
"Saya hanya sanggup membayar dengan lapan puluh ribu dirham. Tapi kalau anda ingin harga yang lebih mahal lagi,
silakan temui si fulan. Saya kira dia dapat membayar lebih tinggi dari saya"

Lelaki itupun berangkat menemuinya.

"Saya beli seratus dua puluh ribu dirham. Dan saya kira tidak ada orang lain yang sanggup membayar lebih mahal
dari saya" kata orang yang ditujunya.

Lelaki itu menjawab: "Baiklah"

Lantas mutiara pun ditimbang dan kala itu juga lelaki itu membawa seratus dua puluh ribu dirham ke rumahnya
untuk disimpan. Namun setiba dirumahnya seorang pengemis sedang berdiri di depan pintu rumahnya.

"Ayuh, mari masuk. Ada cerita yang baru saya alami" kata lelaki itu menyapa si fakir yang meminta sesuatu padanya.
Lalu si peminta itupun masuk.

"Ambillah setengah dari harta ini" kata lelaki itu kepada si pengemis. Lantas si pengemis mengambil dan ia pun
segera bergerak pergi.

Tidak lama kemudian si pengemis kembali menemuinya seraya berkata:
"Saya tidak miskin, saya juga bukan orang fakir, namun Rabbmu Azza wa Jalla mengutus saya agar datang menemuimu,
satu dirham sudah kau berikan kepada orang lain dan Dia (Rabbmu) telah menggantinya dengan dua puluh karat mutiara,
satu karat tunai diberikan padamu dan sembilan belas karat lainnya disimpan untukmu"






Petikan dari Buku Apa ertinya dunia bagiku & 97 kisah teladan.
Pengarang: Mohd. Najib Iskandar.

No comments:

Aidilfitri 2009

Blog Widget by LinkWithin